Motoryzacja
Motoryzacja
RejestracjaZaloguj sięPrzypomnienie hasła
Turbodiesel

założyciel: vieviur
dodano: 09.01.2009 23:39
ilość odsłon tematu: 115948
Uprawnienia
[-] dodawanie zdjęć
[-] dodawanie katalogów
[-] dodawanie filmów
[-] dodawanie imprez
[-] dodawanie wiadomości
[-] dodawanie tematów forum

zawór N75 - brak mocy, przymulone auto problem z wkręceniem sie na obroty

Autor Treść
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
01.02.2009 12:13

witam,

jeżdżąc ostatnio (tym Audi A4) zauważyłem lekko niepokojące objawy w moim aucie, objawiało się to tym, że samochód miał jakby "spóźniony zapłon", tzn. brak dynamiki przed wkręceniem się na wyższe obroty. Dokładniej mówiąc - jadąc np. na 2 biegu wciskałem gaz i rozpędzałem go do 3-3,5 tys. obrotów, po czym zmiana na 3 bieg, wtedy na obrotomierzu było ok 2 tys. obrotów i nagle muł, dziura w mocy, spadek dynamiki no i oczywiście spadek samopoczucia ;-) po przekroczeniu 2,5 tys. obrotów auto zaczynało się wkręcać w miare normalnie, ale denerwujące było to, że gdzieś brakuje mocy w tym niższym zakresie.

Pojechałem na szybką diagnoze do Mirka z Dynosoft i szybko się okazało, że zawór N75 powoli niedomaga. Wszystko się zgadzało, N75 to zawór sterujący kierownicami spalin, a zatem złe jego działanie spowodowało niewydajną pracę turbosprężarki no i właśnie tą dziurę w mocy.

Tak wygląda zawór N75:
http://s2.moteo.pl/vieviur/n75/zawor-n75.jpg

W wielu TDI jest on łatwo dostępny bo jest zamontowany u góry (zobacz np. tutaj - Rozkład osprzętu pod maską TDI. W mojej A4 okazało się, że jest na dole po lewej stronie przy samej chłodnicy, połączony rurką z zaworem EGR.

Miras polecił mi przeczyszczenie zaworka, nowy nie kosztuje majątku bo to wydatek rzędu 150zł, ale jak miałbym nie podjąć próby naprawnienia tego samemu ;-) Udało się wykręcić go mimo trudnego dostępu, po wyjęciu i zgodnie z instrukcjami Mirasa i znalezionymi na forum wyczyściłem zaworek.

Czyszczenie:

- zdjęcie metalowego pierścienia łączącego białą główkę z korpusem (trzeba to odgiąć np. śrubokrętem)

- białą główkę można wtedy zdjąć, a u góry widać gumową membranę z metalowym tłoczkiem w środku
http://s2.moteo.pl/vieviur/n75/korpus-zaworu-n75.jpg

- należy wyjąć tłoczek i zdjąć gumową membranę
http://s2.moteo.pl/vieviur/n75/membrana-i-tloczek-n75.jpg

- teraz przy użyciu WD40 oraz np. szmatki i śrubokręta wyczyścić długi głęboki otwór w którym pracuje tłoczek, smarując ten kanalik przy okazji

- w środku tłoczka jest również taka dziurka (patrząc od góry, na tą główkę, która jest zamocowana do membrany), można to wcisnąć jakimś cienkim drucikiem, patyczkiem, w środku jest sprężyna. ten element też należy oczyścić wpsikując tam trochę WD40

- dmuchając w środek tłoczka, w ten przed chwilą czyszczony element, powinno przechodzić powietrze, ale bardzo ciężko

- sprawdzamy też drożność kanałów w odczepionej białej główce zaworu

- jeżeli mamy już wszystko oczyszczone, możemy zacząć składać zawór, jeżeli nie uszkodziliśmy metalowego pierścienia możemy go powtórnie założyć i zacisnąć, zalecam jednak przykleić na stałe białą główkę np. kropelką lub jakimś innym super glue. ja najpierw przykleiłem, potem dodatkowo ścisnąłem metalowym pierścieniem.

- pozostaje już tylko pozakładać przewody i przykręcić zawór i to wszystko.

Od tej pory, jeżeli wszystko poszło jak należy, możemy się znów cieszyć energicznym autem. U mnie to pomogło, dziura w mocy zniknęła i auto nabrało dużo większej dynamiki.

Dzięki Wojtas za pomoc w garażu i Miras za szybką diagnostykę.
Najki
Najki
Poznań
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 0
03.02.2009 10:32

Ostatnio też u mnie "notlaufy" się zdarzają i zakupiłem już nowy zaworek N75 (na Allegro nowy, oryginalny VW-Audi za 99zł dostałem). Wystarczy go wymienić (wypiąć, wymienić, wpiąć - tam chyba ze 2 przewody są, nie?) i to wszystko ?

Mechanik, do którego dzwoniłem twierdził, że trzeba jeszcze wyregulować coś w komputerze itp. i za robociznę przy tym chce 100zł (znajomy z klubu Skody mówił, że w tych modelach TDI - ASV - robi się to w 5 minut i nie wspominał o regulacji komputera).

Pozdrawiam,
Najki

_________________
http://www.osmialowski.pl/
http://www.codeco.pl/
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
03.02.2009 10:45

> Ostatnio też u mnie "notlaufy" się zdarzają i zakupiłem już nowy zaworek N75 (na Allegro nowy, oryginalny VW-Audi za 99zł dostałem). Wystarczy go wymienić (wypiąć, wymienić, wpiąć - tam chyba ze 2 przewody są, nie?) i to wszystko ?
>
> Mechanik, do którego dzwoniłem twierdził, że trzeba jeszcze wyregulować coś w komputerze itp. i za robociznę przy tym chce 100zł (znajomy z klubu Skody mówił, że w tych modelach TDI - ASV - robi się to w 5 minut i nie wspominał o regulacji komputera).
>
> Pozdrawiam,
> Najki

Nie trzeba nic regulowac komputerowo, mechanik moze mial na mysli podpiecie kompa i usuniecie bledow. U mnie akurat nie bylo na tyle blednych wskazan, zeby komputer zglosil bledy, ale jezeli auto lapie Ci czeste notlaufy to mozliwe, ze komputer juz zglosil jakis blad np. z cisnieniem doladowania czy blednym dzialaniem zaworka N75. W kazdym razie zeby zlikwidowac objawy wystarczy wymiana, odkreca sie 2 srubki, zdejmujesz 3 przewody, zakladasz nowy, przykrecasz i wszystko. ja musialem sie troche meczyc z odkreceniem, ale w Leonie zaworek jest chyba z gory, bardzo latwo dostepny takze faktycznie wymiana powinna zajac pare minut. Teraz tylko pytanie czy to na pewno N75? bo notlaufy moga byc z powodu wielu przyczyn, w kazdym razie zycze zeby juz w tym wypadku byl to zaworek, skoro i tak juz kupiles nowy :-) a poza tym jest stosunkowo tani w porownaniu do innych usterek, ktore moga sie w TDI wydarzyc.
Najki
Najki
Poznań
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 0
03.02.2009 19:18

Dzięki za odpowiedź. Rzeczywiście może chodziło mu o wykasowanie błędów, ale to mogę zrobić u znajomego za darmo... Ah Ci mechanicy... i ufaj tu teraz takiemu.

Pozdrawiam!

_________________
http://www.osmialowski.pl/
http://www.codeco.pl/
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
03.02.2009 20:45

No z mechanikami trzeba uwazac, mnie juz jeden naciagnal na wyjatkowo drogi modul sterujacy pompa paliwa ;) jak sie potem dowiedzialem moglem go wymienic za polowe tego, no ale trudno sie mowi, czlowiek uczy sie na bledach. daj znac jak poszlo z zaworkiem i czy auto ma z powrotem kopa :)
pozdrawiam.
Najki
Najki
Poznań
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 0
04.02.2009 20:28

Znajomy polecił mi innego mechanika i się z nim umówiłem, ale dopiero na połowę miesiąca, więc wtedy zrelacjonuję :).

Dzięki za rady!

_________________
http://www.osmialowski.pl/
http://www.codeco.pl/
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
10.02.2009 21:07

spoko, to ja czekam na wieści jak poszło bo ciekaw jestem :)
pozdrawiam!
Najki
Najki
Poznań
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 0
17.02.2009 00:00

No więc dziś byłem u mechanika. Wymieniłem zawór N75 i filtr paliwa. Niestety problem notlaufów nie zniknął :(. Jutro postaram się "zvagować" auto i zobaczyć czy cokolwiek tam się zmieniło.

_________________
http://www.osmialowski.pl/
http://www.codeco.pl/
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
17.02.2009 08:33

> No więc dziś byłem u mechanika. Wymieniłem zawór N75 i filtr paliwa. Niestety problem notlaufów nie zniknął :(. Jutro postaram się "zvagować" auto i zobaczyć czy cokolwiek tam się zmieniło.

no typowo trzeba bledy posprawdzac i diagnostyke zrobic. ja mialem notlaufy jak mialem dziurawy dolot, skonczylo sie to wymiana fragmentu gumowej rurki za 5zl i nagle i buta mial lepszego i notlaufy zniknely. ale to moze byc duzo przyczyn, bez vaga niewiele jestes w stanie stwierdzic.
Najki
Najki
Poznań
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 0
18.02.2009 23:14

Vagowałem oczywiście jakieś 2 tygodnie temu.

17965 - Przekroczona w górę granica regulacji układu regulacji ciśnienia
18062 - Czujnik temp. zewnętrznej? Czujnik zasiarczenia oleju?

Jutro jestem umówiony na czyszczenie turbiny. Ostatnio czyszczona była 2 lata temu, więc przyda się na pewno i liczę ukradkiem, że to pomoże na pierwszy błąd.

_________________
http://www.osmialowski.pl/
http://www.codeco.pl/
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
19.02.2009 09:43

No moze pomoc. Kolega mial chyba ten sam blad w Leonie, pojechal do Dynosoftu, zrobili diagnoze, stwierdzili ze trzeba przeczyscic turbine, przeczyscili i auto jezdzi juz dobrze :)
Najki
Najki
Poznań
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 0
19.02.2009 20:52

Przeczyszczenie turbiny wyraźnie pomogło. Po dzisiejszych szaleństwach stwierdzam brak notlaufów oraz odczuwalny wzrost mocy :). Przy najbliższej okazji zvaguję auto dla pewności.

Czyszczenie turbiny wyniosło mnie 350zł w Poznaniu. Nienajgorzej, choć zdaję sobie sprawę z tego, że był to warsztat (choć polecany), a nie jakiś profesjonalny serwis turbosprężarek pokroju ekspertów z Dynosoftu :).

Dzięki za rady :).

_________________
http://www.osmialowski.pl/
http://www.codeco.pl/
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
19.02.2009 22:56

no to chyba dobra cena. moge Ci tylko powiedziec ze kolega zaplacil ciut drozej ;)

najwazniejsze ze auto odzylo! :)
Tom
Tom
Opoczno
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika

punkty forum: 0
27.02.2009 15:47

> Vagowałem oczywiście jakieś 2 tygodnie temu.

>

> 17965 - Przekroczona w górę granica regulacji układu regulacji ciśnienia

> 18062 - Czujnik temp. zewnętrznej? Czujnik zasiarczenia oleju?

>

> Jutro jestem umówiony na czyszczenie turbiny. Ostatnio czyszczona była 2 lata temu, więc przyda się na pewno i liczę ukradkiem, że to pomoże na pierwszy błąd.

Wcześniej napisałem cały wykład, ale się nie wyslało, więc teraz napiszę w skrócie.
Nazywanie kasowanie błędów diagnostyką/vagowaniem to nadużycie. Do pełnej oceny potrzeba pomiaru 6 grup statycznie i 3-6 dynamicznie w zależności od problemu. Po analizie logów diagnosta powinien ze 100% pewnościa wskazac usterke, jak wskaże zły element do wymiany oznacza to, że się nie zna na rzeczy. Bawie się diagnostyką od dłuższego czasu i jeszcze nie zdażyło się wskazac złej przyczyny usterki. naciągaczy u nas nie brakuje...
Pozdrawiam
pojarek
Otorowo
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika

punkty forum: 0
17.09.2009 14:18

Najki mam pytanie gdzie w Poznaniu czyściłeś turbinę ? Albo może z innej beczki gdzie w Poznaniu znajdę kogoś kto sie na tym zna...

Teraz pytanie do Tom'a jak wykonać wspominane przez Cieibie pomiary 6 grup statycznie i 3-6 dynamicznie?? Może to idiotyczne pytanie, ale szczerze sie przyznaje ze nie mam zielonego pojęcia o samochodach. Moj problem polega na tym ze auto zaczeło tracic moc, (jakby sie nie załączała turbina) i brak harakterystycznego świstu, i żółta kontrolka Engine. BŁĄD :
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
P1556 - 35-10 - - - Intermittent
Okoliczni fachowcy stwierdzili ze to walnięta przepływka i trzeba ja wymienić..(tańsza wersja). Wymienili, niby wszystko ok po paru dniach znowu Engine:
19586 - EGR System Regulation Range Exceeded
P3130 - 35-00 - -
Stwierdzili ze to nic ważnego skasowali błąd i kazali obserwowac co sie bedzie działo dalej... i działo sie Znowu Engine :
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
P1556 - 35-10 - - - Intermittent

Pomóżcie bo juz nie mam sił na fachowców...
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
19.09.2009 09:29

Jak dla mnie to bardziej wyglada na niepoprawny odczyt cisnienia w dolocie. Pierwssze co bym zrobil to sprawdzil przewody dolotowe - sa ta dosyc grube rury plastikowe z laczeniami gumowymi. ja raz mialem taki blad i okazalo sie ze jeden krotki odcinek z gumy byl po prostu dziurawy przy opasce, wymienilem to, koszt 5zl bo kupilem kawaleczek gumy po prostu w sklepie z czesciami do tirow ;) zalozylem i auto zaczelo jezdzic jak nalezy :))

mozesz tez zmierzyc ladowanie turbiny, jezeli masz vaga to wchodzisz w Engine >> Measure Blocks >> i mierzysz blok 011. Trzeba znalezc odcinek gdzie bedziesz mogl swobodnie depnac, robi sie to tak, ze wlaczasz logowanie jadac na trzecim biegu i majac 1500 obrotow na obrotomierzu, wciskasz pedal gazu do dechy i trzymasz tak bez popuszczania gazu az do 4500 rpm. Po zmierzeniu mozesz sobie zobaczyc wskazania, masz tam kolumne ktora jest podpisana Specified MAP i nastepna Actual MAP, specified - pokazuje wartosc cisnienia jakie pompuje turbina taka jaka powinna byc, a Actual - takie cisnienie jakie masz obecnie. Jak masz za malo - niedoladowanie, jak za duzo - przeladowanie. Tak czy siak u Ciebie bede obstawial na niedoladowanie i nieszczelny dolot. Daj znac co tam wybadales.
Pozdrawiam.
pojarek
Otorowo
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika

punkty forum: 0
22.09.2009 20:48

Narazie jeszcze nie bralem sie za to badanie parametrow. Ucze moja Pania jak ma depnąć do dechy na 3, i nie wiem czy wiecej nerwów to kosztuje mnie czy ją :)
A tak poważnie to trafilem do kolejnego szpeca (oczywiscie wśród kolejnych znajomych najlepszy w swoim fachu)... wymienil zaworek (ten z biala kopułka elektrozaworek nie znam oznaczenia)... kazal patrzec co sie dzieje nie dojechalem do domu i juz Engine... jutro widzimy sie znowu ....

Pytanie z innej beczki nie bardzo wiem gdzie jest ten dolot powietrza do turbiny...
vieviur
vieviur
Wrocław
Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż znajomych tego użytkownika Pokaż pojazdy tego użytkownika

punkty forum: 3
22.09.2009 21:46

A jaka w ogole masz fure? bo nie napisales... domniemam tylko ze TDI skoro jestes na tym forum, napisz albo dodaj auto w serwisie. I co masz na mysli piszac ze swieci sie engine? masz taka osobna kontrolke? bo u mnie awaria objawia sie migajaca kontrolka swiec zarowych.

generalnie to zla praca zaworka to zle sterowanie turbina, a dokladniej jej kierownicami spalin. objawia sie to w tym (przynajmniej u mnie tak bylo), ze dajesz gazu a auto nie ma dynamiki, turbina za pozno sie zalacza, auto lapie mula, ma turbodziury itd.

dolot to taka czarna gruba rura zwykle rzucajaca sie w oczy jak podniesiesz maske. trudno wytlumaczyc gdzie dokladnie jest, bo nie wiem nawet jakie masz auto. przykladowo tutaj masz zdjecie - rozkład osprzętu w TDI. Dolot w tym przypadku to ta rura biegnaca pod numerkami 17, 18 i dalej. U mnie w A4 (B5) np. inaczej to wyglada, rura dolotowa leci w poprzek, tutaj masz przyklad:

http://s2.moteo.pl/vieviur/silnik-audi-a4-98.jpg

generalnie to jest ona plastikowa, takze o ile nie jest to przebite to ten plastik jest dosyc twardy i nie powinien sie uszkodzic, za to jak widzisz na tym zdjeciu sa tam dwa krociutkie odcinki polaczone opaskami zaciskowymi i one juz sa gumowe, ja wlasnie w jednym z nich mialem dziure i mialem co chwile tryb awaryjny. Wiesz, to tylko takie przypuszczenia, bo i tak bez vagowania nie da sie za duzo powiedziec.
 
Copyright © 2008-2014 Moteo.pl
Motoryzacja dla Ciebie i Twoich znajomych